Celebrem la Setmana de la Ciència amb la xerrada: Els Nadons Romans de Tortosa

17/11/2023
Aula Didàctica - Museu de Tortosa
18.30 hores

Del 10 al 19 de novembre, se celebra la Setmana de la Ciència, un dels esdeveniments anuals de divulgació científica més importants d’Europa, durant la qual un gran nombre d’entitats i institucions d’arreu del territori organitzen activitats amb l’objectiu de fomentar l’interès, impulsar la ciència i apropar el coneixement a la ciutadania de forma atractiva i propera.

En el marc d’aquest esdeveniment us convidem a la xerrada que es portarà a terme el divendres 17 de novembre, a les 18.30 hores, a l'aula didàctica del Museu de Tortosa amb el títol ELS NADONS ROMANS DE TORTOSA: què ens explica l’antropologia física de les restes humanes antigues.

De l’època romana en coneixem els déus, els emperadors, les grans vil·les i les domus, però què passava a casa nostra? Com podem conèixer la gent què hi vivia?
Una de les maneres de saber-ho és a partir de l’estudi de les restes esquelètiques humanes i el ritual funerari que les acompanya. Els ossos ens parlen de la quotidianitat i de la realitat de les persones del passat, de les seves activitats i de les seves dolències. Més concretament posarem els focus en els infants, especialment els nadons, parlant de la troballa de dues àmfores amb restes infantils durant l’excavació del jaciment de les Cases de la Catedral de Tortosa. Aquest estudi el va finançar el Servei d’Arqueologia de la Generalitat de Catalunya.

La xerrada anirà a càrrec de Laura Canales i Júlia Benet, arqueòlogues especialitzades en antropologia física, la ciència que estudia les restes humanes antigues. Amb aquesta formació i treballant conjuntament, han participat en excavacions i estudis de totes les èpoques històriques: des de coves sepulcrals  neolítiques a exhumacions de fosses de la Guerra Civil, passant per estudis de necròpolis antigues, medievals i modernes.

Aquesta activitat s’ha organitzat conjuntament amb el Campus extens de la URV a Tortosa.