Projectes pilot aproPA'T 2021

Els Ullals de BaltasarImatge

Retirada o reinterpretació?Imatge

Projectes pilot aproPA'T 2021

El programa aproPA’T és una proposta de la Xarxa de Museus de les comarques de Tarragona i les Terres de l’Ebre (XMTTE) i el Departament d’Educació, que té com a objectiu reforçar la relació entre els museus i els centres educatius.

Durant el curs 2020-2021, s’han seleccionat 6 centres educatius per desenvolupar un projecte pilot vinculat amb el Museu d’Alcover o el Museu de Tortosa amb l’assessorament del nostre equip de formació i dels Centres de Recursos Pedagògics del territori. Els projectes aproPa’T són projectes col·laboratius entre els centres educatius i els museus que tenen com a finalitat generar contextos  d’aprenentatge innovadors. Són projectes que parteixen d’un repte, problema o pregunta estimulant i provoquen una col·laboració i una investigació sostinguda. A continuació us presentem breument els projectes que s’han portat a terme al Museu de Tortosa:

Guia per un dia
6è Escola de Remolins de Tortosa

1) Comencem amb una visita de descoberta del museu. La classe es divideix en equips i cada equip escull els objectes exposats que li criden més l’atenció. A partir de l’observació i l’estudi dels objectes escollits investiguem com es vivia a la prehistòria, a la Dertosa romana i a l’època medieval.

2) Decidim fer de guies del museu a través d’una visita teatralitzada. En una de les sessions d’assaig ens dirigeix la directora de l’Escola de Teatre Municipal de Tortosa.

3) Convidem a la comunitat escolar i a la gent del barri a veure la nostra visita teatralitzada. Treballem com un equip en el que cadascú té una funció: presentadors, actors, controladors de mesures covid, responsables de fer vídeos i fotografies.

La videocreació com a eina de valorització del patrimonilocal: els Ullals de Baltasar
Comunitat de grans, 3er any, Escola Consol Ferré d’Amposta

1) Partint del treball en cursos anteriors d’apadrinament dels Ullals de Baltasar, ens plantegem fer una videocreació per posar en valor aquest espai natural.

2) Visionem diferents videocreacions i les analitzem. Demanem ajuda al Museu de Tortosa per contactar amb Marta Viladrich, l’artista a qui el museu va encarregar la videocreació Essència i li demanem que ens vingui a explicar el seu procés creatiu.

3) Iniciem el nostre propi procés creatiu amb el suport del museu i de l’artista per definir el missatge, el guió literari i el guió gràfic. Experimentem amb diferents recursos audiovisuals. Enregistrem les escenes d’acord amb la planificació prèvia i les editem amb Movie Maker.

Retirada o reinterpretació?
3er d’ESO Institut Escola Daniel Mangrané de Jesús

1) Fase inicial amb una visita inspiradora al Museu de Tortosa per compartir interessos i establir ponts. Visita a dues exposicions temporals: Picasso. Els 42 estudis sobre paper per al Guernica i Sota un núvol de pols groga. Tortosa bombardejada. També visitem l’exposició permanent i ens fixem especialment en la representació del pont de barques en l’oli “Vista de Tortosa”. Fem una sortida vora riu per observar i dibuixar el paisatge.

2) Davant la polèmica sobre el monument de la Batalla de l’Ebre al mig del riu en el seu pas per Tortosa, ens plategem la següent hipòtesi: l’aprofundiment en el coneixement d’un tema pot ser decisiu en el procés de presa de decisions?

3) Organitzem una consulta per analitzar l’estat d’opinió de l’alumnat prèviament a la fase de documentació. A continuació organitzem xerrades amb experts, iniciem un procés de recerca i de posada en comú dels resultats. Organitzem un debat i una segona consulta.

4) Arribem a la conclusió que l’aprofundiment sobre un tema ens permet tenir un pensament crític i propi, i ens permet ser més tolerants amb els diferents punts de vista encara que no canvii la nostra decisió.

Als enllaços que trobareu a continuació podeu trobar més informació sobre els processos d’aprenentatge a través dels diferents vídeos i pósters.