L'artista lleidatana Maria Cemeli rep dissabte, 13 de desembre el XIII Premi de Pintura Francesc Gimeno

13/12/2014

El lliurament, presidit per l'alcalde de Tortosa, es farà al Museu de Tortosa en el marc de la inauguració del’exposició de totes les obres seleccionades

L'artista Maria Cemeli amb l'obra 16 fragmentos a capella rebrà dissabte vinent (19.30h) el XIII Premi de Pintura Francesc Gimeno, en un acte al Museu de Tortosa, en el qual també s'inaugurarà una exposició amb les obres finalistes. El lliurament estarà presidit per l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, i comptarà amb la presència de l'artista i de representants del jurat.

Maria Cemeli (Lleida, 1964), és llicenciada en història de l'art a la Universitat de Lleida i d'arts plàstiques a la Universitat de Toulouse Le-Mirail.  Ha treballat diferents llenguatges artístics com la pintura, el gravat o l'escultura, tant a Catalunya com a Espanya i també a l'estranger, especialment a França.

El jurat, format per Teresa Blanch, historiadora de l'art, crítica i comissària; Joaquim Chancho, artista; Carles Guerra, artista, crític d'art i curador independent i Assumpta Rosés, historiadora de l'art, crítica i comissària, l'han escollit entre les 15 obres seleccionades per optar al Premi. Han estat finalistes l'artista tortosí Jordi Castells i el sevillà David Mayo.

L'Ajuntament de Tortosa, a través del Museu de Tortosa, Històric i Arqueològic de les Terres de l'Ebre, ha reprès enguany i amb caràcter biennal el Premi de Pintura Francesc Gimeno, hereu de la Medalla Gimeno, que inicià el seu recorregut l'any 1949. Els objectius del certamen són fomentar la creació i la recerca artística en el camp de la pintura, fer visible i apropar al públic la producció actual, així com reforçar els vincles del Museu amb la contemporaneïtat.
La Medalla Gimeno, els antecedents a Medalla Gimeno va néixer l'any 1949 juntament amb la Casanova d'aquarel·la, Marquès de dibuix i Querol d'escultura, de la mà de l'Ajuntament de Tortosa en col·laboració amb el desaparegut Cercle Artístic. Aquests premis donaven a conèixer l'obra de les noves generacions d'artistes i ampliaven el fons d'art del Museu en integrar-hi les peces guanyadores dels diferents certàmens. Francesc Gimeno donarà nom al premi de pintura, que des de la seva creació al 1949 perdurarà en el temps de manera discontínua en diferents períodes, de 1949 a 1954, de 1965 a 1967 i la darrera etapa de 1982 a 1989. Alguns dels guanyadors d'aquest premi han estat Ferran Arasa, Francesc Todó, Carles Mensa, Equipo Crónica o Pere Falcó.
El pintor Gimeno Francesc Gimeno i Arasa (Tortosa, 1858 - Barcelona, 1927), desenvolupà un llenguatge pictòric propi, mantenint-se al marge de l'art oficial del seu temps. Algunes de les seves obres el situen en els llocs més rellevants de la història de l'art català contemporani.

La seva obra fou plenament reconeguda desprès de la seva mort a la que van seguir homenatges, articles i biografies. La darrera exposició antològica la va organitzar el Museu Nacional d'Art de Catalunya l'any 2006  amb l'objectiu de recuperar i vindicar una de les figures més interessants de l'art català modern.

Tortosa, Terres de l'Ebre, 11 de desembre de 2014