L'Ajuntament de Tortosa convoca la XIV edició del Premi de Pintura Francesc Gimeno

13/04/2016

La convocatòria, de caràcter biennal, finalitza el 10 de juny i està dotada amb 5.000 euros

L'Ajuntament de Tortosa ha convocat una nova edició del Premi de Pintura Francesc Gimeno, un guardó que el consistori va recuperar fa dos anys, amb caràcter biennal, després que es convoqués per última vegada el 1989. L'edició de 2014 el va guanyar la lleidatana Maria Cemelli, qui actualment té una exposició al Museu de Tortosa.

Els objectius d'aquest certamen són fomentar la creació i la recerca artística en el camp de la pintura, fer visible i apropar al públic la producció actual, així com reforçar els vincles del Museu amb la contemporaneïtat. Obert a la pluralitat de tècniques i suports en què es formula la pintura contemporània, el Premi de Pintura Francesc Gimeno és una aposta per la revalorització d'aquest llenguatge artístic. La convocatòria, d'àmbit estatal i caràcter biennal, s'obre del 23 de maig al 10 de juny de 2016  i esta dotada amb un únic premi de 5000 €.

El jurat d'aquesta edició està format per Pep Montoya, pintor, doctor per la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, coordina el Màster ProdArt a la mateixa facultat; Àlex Mitrani, doctor en Història de l'Art per la Universitat de Barcelona, comissari i crític d'art; i Joséphine Matamoros, conservadora honorària del Patrimoni i comissària d'exposicions, qui ha estat directora del Museu d'Art Modern de Ceret i actualment ho és del Museu d'Art Modern de Cotlliure.

Hereu de la Medalla Gimeno, aquest guardó va néixer l'any 1949 juntament amb el Casanova d'aquarel·la, Marquès de dibuix i Querol d'escultura. Aquests premis donaven a conèixer l'obra de les noves generacions d'artistes i ampliaven el fons d'art del Museu en integrar-hi les peces guanyadores dels diferents certàmens. Francesc Gimeno donarà nom al premi de pintura, que des de la seva creació al 1949 perdurarà en el temps de manera discontínua en diferents períodes, de 1949 a 1954, de 1965 a 1967 i la darrera etapa de 1982 a 1989. Alguns dels guanyadors d'aquest premi han estat Ferran Arasa, Francesc Todó, Carles Mensa, Equipo Crónica o Pere Falcó.

El pintor Gimeno
Francesc Gimeno i Arasa (Tortosa, 1858 - Barcelona, 1927), desenvolupà un llenguatge pictòric propi, mantenint-se al marge de l'art oficial del seu temps. Algunes de les seves obres el situen en els llocs més rellevants de la història de l'art català modern.