Un estudi d'Agustí Agramunt sobre l'arribada del ferrocarril a la ciutat guanya el XVI Premi Ciutat de Tortosa

16/10/2015

L'historiador Agustí Agramunt Bayerri ha guanyat el XVI Premi Ciutat de Tortosa amb l'estudi titulat "L'arribada del ferrocarril a Tortosa. Història d'una maniobra política (1852-1868)". El guardó s'ha lliurat aquest vespre en un acte al Museu de Tortosa, que ha estat presidit per l'alcalde, Ferran Bel, i que ha comptat amb la presència de la Corporació municipal i dels presidents de les fundacions privades Duran Martí, Ramon Miravall, i Cinca Piqué, Vicent Lluesma, patrocinadores del premi. Agramunt és llicenciat en Història per la URV, Màster en Societats Històriques i Formes Polítiques (URV) i està cursant el doctorat a la University of East Anglia (Norwich, UK). El treball guardonat explica les vicissituts de la implantació de la línia de ferrocarril de València a Tarragona i els interessos locals que es van desfermar. En aquest sentit, es detalla de quina manera Tortosa va aconseguir una desviació del traçat rectilini ideal a ulls del constructor de la línia, que era el Marqués de Campo, en la seva condició de concessionari. L'estratègia, segons explica Agustí Agramunt, va anar dirigida a pressionar les autoritats estatals per tal d'imposar una modificació de traçat. En la introducció de l'estudi es constata que "el procés de consecució del traçat ferroviari desitjat per l'oligarquia tortosina tingué un impacte decisiu de cara al desencallament de les demandes d'eixamplament urbà i de la transformació morfològica urbana de la ciutat de Tortosa, que es van produir arran dels processos de creixement demogràfic registrats durant la segona meitat del segle XIX."

L'Ajuntament, amb el suport de les fundacions Duran Martí i Cinca Piqué, ha recuperat amb caràcter biennal el Premi Ciutat de Tortosa de ciències socials, humanitats i tradicions. Aquest és un guardó que es va lliurar per última vegada l'any 2001, quan l'impulsava l'entitat cultural Ordre de la Cucafera. El jurat del premi està format per Francesc Massip Bonet, doctor en Història de l'Art i Filologia Catalana; Enric Querol Coll, doctor en Filologia Espanyola; Joan Hilari Muñoz Sebastià, historiador: i Josep Bayerri Raga, arquitecte tècnic i periodista. L'àmbit d'estudi dels treballs ha d'estar relacionat o tenir vinculació directa amb la ciutat de Tortosa, el seu territori històric o la resta de les Terres de l'Ebre. El premi inclou la publicació del treball.

En el marc de l'acte de lliurament del premi, l'escriptor i editor Emili Rosales ha pronunciat la conferència "L'Ebre com a espai literari".