Tortosa participa en el projecte Womart per reivindicar el talent femení a les arts visuals

04/04/2018

L'artisa Elbi Elem farà la seva intervenció el 14 d'abril al mur del pont del Mil·lenari que forma part del Museu de l'Ebre

Els municipis membres de la Xarxa Transversal, entre els quals hi ha Tortosa, participen en el projecte Womart per reivindicar el talent femení a les arts visuals. La iniciativa consisteix en portar a terme 10 intervencions artístiques en l'espai públic, en cadascuna de les 10 ciutats que hi participen, i a càrrec de 10 artistes visuals de relleu. El dia 14 d'abril s'inauguraran totes les obres, coincidint amb el Dia Internacional de l'Art.

A Tortosa, l'artista escollida és Elbi Elem, pseudònim de Raquel Gómez, que pintarà el mur del pont del Mil·lenari que forma part del Museu de l'Ebre. Els treballs començaran a principis de la setmana vinent. L'acte inaugural serà el dissabte 14 d'abril a les 12 h. Des d'una hora abans, a les 11 h del matí Amics i amigues de l'Ebre han programat diferents activitats com és la construcció d'un laberint transitable, un taller d'estructura de la forma, i tallers de pintura i dibuix.

Raquel Gómez va començar fent escultura cinètica l'any 2002. De caràcter abstracte, amb un clar interès pel moviment i la composició de les formes en l'espai, el volum té molta importància en la seva obra. En la recerca constant de l'equilibri, combina lafeina d'estudi amb intervencions d'art urbà, on va començar fa 7 anys. Juntament amb la varietat de materials utilitzats, l'arquitectura, els paisatges urbans i les textures del carrer són la seva font d'inspiració. En els seus darrers treballs continua en la recerca i barreja d'escultura amb pintura en murals i instal·lacions tridimensionals creant efectes visuals per la seva pròpia projecció o punt de vista, utilitzant el vídeo i la projecció com a eina per elevar la pròpia obra, desdoblant-la i utilitzant-la com un propi mirall. El 2009 va ser la guanyadora del I Concurs de Paisatge Vertical Urbà on van participar més d'un centenar d'artistes internacionals.

Donar visibilitat i reconèixer el talent artístic de les dones

Womart té l'objectiu de visibilitzar i reconèixer el talent artístic de les dones creadores, fomentar la presència d'aquestes en el camp de l'art urbà i afavorir la seva professionalització, en resposta a la manca de paritat real als circuits de les arts visuals. Es dóna la paradoxa que tot i que més d'un 70% de les estudiants a les Facultats de Belles Arts de l'Estat són dones, la seva presència posterior als circuits de l'art és molt limitada.

A Catalunya, tal i com apunta el 4t informe de l'Observatori Cultural de Gènere fet amb la col·laboració de 'Mujeres en las Artes Visuales', on s'analitza la presència de la dona en les exposicions realitzades per 10 grans centres d'art de Barcelona entre el 2011 i 2015, sentencia que només el 14% de les exposicions van ser dedicades a dones artistes.

La iniciativa Womart sorgeix en resposta a aquesta realitat i vol explorar la relació de la feminitat, el gènere, la dona i l'art, generant un discurs que reflexioni sobre aquest aspecte des de les diferents disciplines artístiques, els estils, tècniques i sensibilitats individuals de les 10 artistes participants, que han estat escollides per al projecte per l'exel·lècia del seu treball, independentment de la seva trajectòria i reconeixement professionals.