L'Ajuntament amplia el seu fons d'art amb una pintura de Masriera donada per M.Lluïsa Oliveda i Puig

07/06/2013

La donant és besnéta de Clotilde d'Abària i Fortuny, qui protagonitza el retrat, i membre de la nissaga tortosina dels Abària

La senyora Maria Lluïsa Oliveda Puig, actriu i directora teatral, Creu Sant Jordi 2006, ha donat a l'Ajuntament de Tortosa una obra del pintor Francesc Masriera (Barcelona, 1842 - 1902) que ha passat a formar part de la col·lecció d'art del Museu de Tortosa. Es tracta del "Retrat de la senyora Clotilde d'Abària i Fortuny", de qui Maria Lluïsa Oliveda és besnéta. L'acte de donació s'ha fet aquest divendres al migdia amb la presència de la sra. Oliveda, de l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, de la 1a tinent d'alcalde, Meritxell Roigé, i del regidor de Cultura, Joaquim del Pino, entre altres regidors i autoritats. El quadre, de grans dimensions, ha quedat instal·lat amb caràcter permanent al vestíbul de la 1a planta de l'edifici consistorial.

Clotilde d'Abària era filla de Manuel d'Abària Brias, batejat a la Parroquià de Sant Jaume de Tortosa l'any 1817 i descendent de la nissaga tortosina dels Abària, qui, originaris de Lazkao (Guipúscoa), arribaren a la ciutat a finals del segle XVI per prendre part i dirigir posteriorment les obres de la Catedral de Santa Maria.

Maria Lluïsa Oliveda ha explicat algunes anècdotes de la seva besàvia referides a la seva bellesa, al seu caracter decidit i exigent, i al seu comportament avançat al temps que li va tocar viure. Clotilde d'Abària era coneguda a Barcelona com "La perla tortosina", i les seves aparicions al Liceu eren molt comentades. Es va casar amb un industrial ric de Barcelona i va tenir tres fills, un dels quals l'avi de Maria Lluïsa Olveda. Avui té descendents a l'Estat espanyol, Itàlia i Sudamèrica. En el moment de fer la donació del quadre, Olveda ha expressat la seva satisfacció perquè el retrat de la seva besàvia pugui tornar a Tortosa i ser exhibit a l'Ajuntament. L'alcalde, de la seva banda, ha lliurat una placa commemorativa a Maria Lluïsa Oliveda com a mostra d'agraïment de la ciutat de Tortosa cap a ella i la seva família. Bel ha acompanyat Olveda a visitar el Palau Abària, avui seu de la Delegació del Govern, i antígament casa dels seus avantpassats.

Francesc Masriera, pintor, escultor i orfebre, cultiva el genere del retrat i la pintura orientalista seguint l'estela de Fortuny a la Barcelona del segle XIX. Fou membre d'una important nissaga d'orfebres i artistes. El retrat de Clotilde d'Abària, signat pel pintor l'any 1878, n'és un excel·lent exemple que passarà a ampliar el fons de pintura de la segona meitat del segle XIX del Museu, integrada fins avui per obres dels artistes tortosins Antoni Casanova i Francesc Gimeno.

Es dóna la circumstància que a les escales d'accés a la 1a planta de l'edifici de l'Ajuntament hi ha dos quadres amb els retrats del germà i cunyada de Francesc Masriera, l'autor dels quals és el seu amic Antoni Casanova. Aquest últim signa l'oli sobre tela "Carles V i Tiziano", que ara compartirà protagonisme amb el "Retrat de la senyora Clotilde d'Abària i Fortuny".
Altres obres de Francesc Masriera formen part de les col·leccions del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) o del Museo del Prado.