Estudien més de 700 estris de sílex del Museu de Tortosa per determinar la densitat de població prehistòrica al tram inferior de l’Ebre

19/01/2022

L’arqueòleg Ivan Gironès ha estudiat més de 700 estris de sílex del fons i exposició del Museu de Tortosa per fer una estimació de la densitat de poblament durant la prehistòria al tram inferior del riu Ebre.

La investigació s’emmarca en la seva tesi doctoral, actualment en curs, i se centra principalment en l’estudi-revisió de la indústria lítica del jaciment arqueològic de la Cova del Vidre, ubicada al massís del Port, al terme municipal de Roquetes. Gironès combina noves metodologies d'estadística per poder donar cronologia a palimpsestos lítics recuperats a les terrasses de l'Ebre a partir de la comparativa amb jaciments excavats.

Entre les peces de sílex estudiades bona part són gratadors per adobar pells o laminetes de dors, utilitzades com a puntes de projectil, entre d’altres. Una part dels materials estan dipositats al Museu de Tortosa i l’altra al Museu de les Terres de l’Ebre.

El jaciment arqueològic de la Cova del Vidre és un dels pocs que compta amb una seqüència ben datada contextualitzada i excavada per Esteve Gálvez, Ignasi Cantarell i Josep Bosch. Aquest fet, segons Gironès, aporta una base sòlida per poder realitzar la comparativa de les indústries lítiques ubicades a les terrasses de l’Ebre.

Els resultats de la recerca també són bàsics per al coneixement del procés de canvi social, cultural i econòmic entre el paleolític i neolític, és a dir entre les societats de caçadors/recol·lectors i els primers pagesos d’aquestes terres.

El doctorant de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) forma part del Grup de Recerca Arqueològica a la Mediterrània i al Pròxim Orient (GRAMPO) i del Seminari d’Arqueologia Prehistòrica al Pròxim Orient (SAPPO), que dirigeix el catedràtic de prehistòria de la UAB, Miquel Molist.

La tesi s'emmarca dins del projecte subvencionat per la Generalitat de Catalunya "Rius, assentaments i mineria Prehistòrica: recerca a les valls del Ter, Ebre i Gavà (CLT009/18/0028)" amb la Dra. Anna Bach Gómez com a investigadora principal i el Dr. Salvador Pardo Gordó com a sots-investigador principal.

Gironès treballa conjuntament amb l’arqueòleg Josep Bosch, conservador del Museu de Gavà i responsable de les excavacions més recents realitzades al jaciment de la Cova del Vidre.