El pintor Francesc Todó lliura un quadre de la seva col·lecció al fons del Museu de Tortosa

10/05/2016

Peu de Taula (2002), de la seva col.lecció particular.

El pintor Francesc Todó (Tortosa, 1922) ha fet lliurament del quadre "Peu de Taula" (2002), de la seva col·lecció particular, al Museu de Tortosa, Històric i Arqueològic de les Terres de l'Ebre. L'artista ha volgut lliurar personalment la pintura, un acrílic sobre tela, a l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, en una breu trobada que ha tingut lloc al mateix museu, a l'entrada del qual ha quedat exposada de manera provisional. L'any passat, Todó va protagonitzar una exposició produïda per l'Ajuntament de Tortosa amb obres elaborades a partir de la dècada dels anys 40 del segle passat i fins a l'actualitat. Va ser després d'aquella mostra, que el pintor va expressar la seva voluntat de donar una de les seves obres a la ciutat que el va veure nèixer.

Francesc Todó va nèixer al carrer d'en Carbó de Tortosa el 21 de novembre de 1922. Als 9 anys es va traslladar a viure a Barcelona, on va estudiar a l'escola Llotja i va prendre la ferma decisió de convertir-se en pintor. L'any 1946 va fer la seva primera exposició a la desapareguda Sala Vinçon en el que va ser el principi d'una llarga i fructífera carrera, que el va portar a exposar en diversos museus d'arreu del món. Malgrat la distància, la seva relació amb Tortosa s'ha mantingut al llarg dels anys, tant des del punt de vista personal com artístic. Així, va tenir molt lligam amb el grup d'artistes tortosins Delta 51, en els anys de postguerra, i posteriorment amb el Club Universitari.

El Museu de Tortosa compta amb diverses obres de Todó. És el cas de l'oli sobre tela "Paisatge en barques. Cala Fornells" (1948-1949), que va ingressar a la col·lecció l'any 1953 com a guanyadora de la Medalla Gimeno de pintura. L'any 1965, el Museu va rebre l'oli sobre paper "Hotel Marina" (1954), a través d'un dipòsit particular. El fons del Museu de Tortosa també compta amb dos gravats de 1960: "Avió" i "Locomotora".