El Museu de Tortosa presenta l'exposició "Sota un núvol de pols groga. Tortosa bombardejada 1937-1939"

26/09/2013

El conseller de la Presidència, Francesc Homs, inaugura l'exposició el proper dissabte a les 19 hores

El Museu de Tortosa presenta l’exposició “Sota un núvol de pols groga: Tortosa bombardejada (1937–1939)", just quan es compleixen 75 anys dels atacs aeris sobre la població durant la Guerra Civil Espanyola. S'inaugura el proper dissabte (19 hores) en un acte que presidirà el conseller de la Presidència, Francesc Homs. L'exposició mostra fotografies, testimonis i objectes diversos, que serveixen per ensenyar a la ciutadania un episodi poc explicat de la història de la ciutat i menys conegut per les generacions més joves. La mostra estarà oberta al públic a la Sala d'exposicions temporals del Museu fins al 26 de gener de 2014.

El títol de l’exposició evoca les cròniques de legendari corresponsal de guerra i escriptor nordamericà Ernest Hemingway, que va cobrir informativament la contesa bèl·lica. La mostra vol posar de relleu de quina manera Tortosa, a causa del seu pes estratègic, va ser no només bombardejada sinó que durant vuit mesos va esdevenir front de guerra i va haver de ser completament evacuada per tal d'evitar més morts entre la població civil. Es mostrarà, a través de diversos recursos museogràfics, l’impacte de la Guerra Civil a Tortosa, contextualitzant els fets històrics en un marc més global, mitjançant la utilització de fotografies, testimonis personals i recreacions escenogràfiques amb objectes, sons i un audiovisual produït expressament per a l’exposició. Al llarg del recorregut, el visitant s’endinsarà progressivament en aquest moment històric i podrà conèixer i interpretar els fets. L'exposició s'articula temàticament en tres àmbits: la vida sota les bombes, la vida a les muntanyes i la vida en reconstrucció.

Entre febrer de 1937 i desembre de 1938, Tortosa va patir més de 80 bombardejos, experimentant la tècnica del bombardeig per saturació. Al voltant de 90 persones es comptabilitzen com a víctimes directes de les bombes aèries. La conseqüència immediata d'aquells atacs va ser l'evacuació de la ciutat i la migració de la població cap als masos de les muntanyes. L'Ajuntament també va ser traslladat al Perelló. Aquesta exposició vol recordar els estralls d'aquell episodi, el drama humà que va comportar i el llarg període que va succeir per reconstruir la ciutat.

Les imatges procedeixen, majoritàriament, del fons de la Biblioteca Nacional de España (BNE), però també hi ha objectes originals cedits per particulars.