El Museu de Tortosa inicia un cicle d'exposicions per mostrar la col·lecció d'art de la ciutat

20/12/2012

El Museu de Tortosa inaugura avui l'exposició "Mirades a la col·lecció. Les medalles d'art de la ciutat", una mostra de vint obres de pintura, aquarel·la, dibuix i escultura d'artistes com Ferran Arasa, Francesc Todó o Soriano Montagut. Es tracta de la primera exposició temporal que es fa des que el Museu va obrir portes el passat mes de setembre.

Amb les Medalles d'Art de la ciutat, el Museu de Tortosa inicia un cicle d'exposicions amb l'objectiu de donar a conèixer la col·lecció d'art del Museu. La mostra presenta una vintena d'obres que van ingressar al fons com a guanyadores d'aquests guardons que l'any 1949 va crear l'Ajuntament amb la col·laboració del Cercle Artístic, primera entitat cultural de la ciutat després de la Guerra Civil. Aquests premis recuperaven amb la seva denominació la memòria dels artistes més reconeguts de la ciutat, donaven a conèixer l'obra dels més joves i ampliaven també el fons d'art del Museu.

Les primeres edicions (1949-1954) van ser de caràcter anual. Aquest primer període compta amb guanyadors com Ferran Arasa, Amadeu Pallarès, Francesc Todó, Ramon Noé Hierro, Joan Baptista Plana, Maties Ballester, Innocenci Soriano Montagut o Maria Martí de Rosell.

Desprès de l'edició de 1954 els premis no es tornen a convocar fins a l'any 1965, amb canvis substancials. Només es manté la Medalla Gimeno, que adquireix caràcter nacional i compta amb una gran participació. Hi va haver tan sols dues edicions, que van guanyar Carles Mensa i Equipo Crónica, representants de l'art més contestatari i d'avantguarda, fet que va provocar certa polèmica i la interrupció de la Medalla.

Quinze anys després, el 1982, l'Ajuntament reprèn el concurs. Es fan quatre concursos més que tenen com a guanyadors a Pere Falcó, Josep Badia, Jaume Queralt i Maite Pellicer. El 1989 es va atorgar l'última Medalla.

Les obres que s'exposen des d'avui a la Sala Antoni Garcia del Museu de Tortosa han ajudat a formar la col·lecció i, més enllà del prestigi dels seus autors, conformen una mirada a l'art de la nostra ciutat i de les nostres terres dels últims 40 anys.

L'exposició s'inaugura aquesta tarda (19.30h) i estarà oberta fins 31 de març. Cada dijous (18h) hi haurà visites guiades gratuïtes.