La Cavalleria Roja d'Isaak Bàbel

09/03/2018
Museu de Tortosa
19.00 h

Club de lectura Tortosa, amb la participació de Roc Salvadó, historiador i coordinador de l'activitat

Abans de l'inici de l'activitat, tots els participants estan convidats a visitar el Museu.

La Cavalleria Roja

Durant 1920 l'escriptor Isaak Bàbel va participar com a periodista en la campanya militar contra Polònia, durant la Guerra Civil Russa. Fruit d'aquesta experiència va escriure una sèrie de relats que van ser publicats en diferents revistes i finalment recollits en un volum titulat Cavalleria Roja, un dels grans clàssics de la literatura russa del segle XX.

El 1929 l'obra es traduïda a l'anglès, francès i alemany.

Les històries que conta Bàbel retraten la crueltat absurda de la vida militar, amb uns personatges desconcertants que semblen peons d’escacs llençats sobre el tauler. Res a veure amb la idealització heroica ni amb la retòrica bel•licista d’altres escriptors.

En la veu del narrador no és difícil reconèixer al propi Isaak Bàbel narrador que observa amb imparcialitat, tractant que la cruesa del que veu no faci efecte en una sensibilitat que s'ha de guardar ben amagada per sobreviure en el front .

El volum reuneix una varietat de relats : alguns dedicats a anècdotes de campanya, d'altres a personatges peculiars. El resultat és una visió descarnada i realista de la guerra. D'alguna manera es presenta la guerra com un ens amb voluntat pròpia: una realitat que els homes posen en marxa, però que acaba per escapar a tot control, assemblant-se a una força de la natura.

Issak Bàbel

Isaak Emmanuílovitx Bàbel,(Odessa 1894 - Presó de Lubianka (Moscou) 1940), periodista, editor, crític literari, guionista, escriptor i dramaturg rus.Fill d’un comerciant jueu. Va estudiar anglès, francès, alemany i hebreu. El 1911 va ingressar a l'Institut Comercial de Kíev i va estudiar Dret a l'Institut Psico-Neurològic de Petrograd, no va poder entrar a la Universitat  per les restriccions als jueus.

El 1913 publicà el seu primer escrit El vell Shtoyme. L’any 1916 va publicar Mama, Rima i Alla i Elya Iraakovich i Margarida Prokofievna a la revista LETOPI .

El 1917 s'incorporà com a voluntari per anar al front de Romania, fins que torna a Odessa i viu els conflictes de Petrograd. Col•labora un temps com a traductor del departament d'intel•ligència.
Gràcies al seu amic Maksim Gorki i la bona rebuda entre la crítica, va escriure en altres revistes i el diari "Vida Nova" on va publicar relats sobre les experiències com a soldat de cavalleria russa (1917) en els fronts de Romania i Petrograd.

El 1918 col•labora de forma regular amb la publicació antilenilista, Novaya zhizn i publica narracions a Zhizn Iskusstva", diari de Petrograd. Acabada la guerra civil treballa com a editor i publica narracions i assajos. També escriu en la primera edició del setmanari independent Russkii sovremennik.
El 1920 obté la credencial de corresponsal de guerra, i és assignat al front de  Polònia.

El 1925 va publicar un volum de contes Història del meu colomar,   però  la fama  li va arribar amb el conjunt  de contes sota el nom de La Cavalleria Roja, basats en l'experiència militar en la guerra contra Polònia. El 1926 finalitza Capvespre i comença l’etapa de crític literari.
Posteriorment va publicar Els contes Odessa (1928) i les obres de teatre L'ocàs (1928) i Maria (1935). Més tard va escriure relats com El Judici i El petò, aquest últim tanca el recull de La Cavalleria Roja. L'any 1926 Bàbel és considerat  l'escriptor més famós de Rússia.
El 1928 el general Semion Budionni, al servei de Stalin ataca l'obra de Bàbel. L'any 1930 va ser acusat de concedir una entrevista anti-soviètica a un diari polonès.
El 1931 publica dos històries sobre la seva infantesa i un conte sobre la col•lectivització Gapa Guzhva i el 1932 Guy de Maupassant.

També cal destacar la seva activitat cinematogràfica. L’any 1926 col•labora en el guió de la pel•lícula Benya Krik. El 1928 s'estrena la pel•lícula The Chinese Mill amb guió de Babel. El 1935 col•labora amb Serguei Eisentein en la pel•lícula El Prat de Bezhin. El 1938 col•labora amb guions pel film autobiogràfic de Gorki. El
1939 acaba el guió Número 4 de la Plaça Staraya.
Com altres escriptors i intel•lectuals de l'època, sota la dictadura de Stalin, Bàbel va ser perseguit durant ‘la gran purga’ i arrestat per la policia secreta el 13 de maig de 1939. Acusat de pertànyer a grup antisoviètic, a organitzacions terroristes, i d’espia al servei de França i Àustria, va ser afusellat el 27 de gener de 1940 a Moscou.

Després de la mort de Stalin (1953) el nom i l'obra de Bàbel van ser rehabilitats i els seus treballs van tornar a publicar-se a l'Unió Soviètica.