Aquelles tardes: 120 anys de cine a les Terres de l'Ebre

Lloc:
Sala Antoni Garcia
Horari:
De dimarts a divendres de 10.00 a 13.30h; dissabtes de 17.00 a 19.30h; diumenges i festius d'11.00 a 13.30 h

Inauguració, divendres 9 de juny, a les 19.00 h

L’exposició, centrada en les antigues sales de cinema de les Terres de l'Ebre, recupera uns espais on la vida transcorria entre ombres mentre es vivien grans il·lusions. Uns espais, almenys la major part d’ells, avui desapareguts i en els quals, els que hi assistien assíduament, grans i petits, en guarden alguns dels seus millors records.

Aquesta mostra convida al visitant a reviure com el cine ha esdevingut una de les principals manifestacions dels canvis culturals que s’han produït al segle XX a les Terres de l’Ebre, i a compartir i recordar la sociabilitat i les emocions que el cine ha despertat en tots nosaltres.

Organitzada en dues parts, l'exposició ofereix un recorregut per la història del cine a les quatre comarques ebrenques, així com una aproximació al que va suposar el cinema per a la societat del moment al llarg del segle XX.

La primera part fa un recorregut històric des de les primeres projeccions cinematogràfiques al territori en barraques de fira o en teatres, cafès d’associacions, ateneus o altres, fins que es creen les primeres sales destinades a acollir específicament projeccions i com aquestes es van anar expandint pel territori entre els anys 10 i 20 del segle XX, i la posterior sonorització. Durant la postguerra i fins a la dècada dels 60, el cinema serà, juntament amb el futbol i els balls, l’entreteniment preferit de la societat, especialment de la joventut, qui veurà en el cinema la possibilitat de fugir de la realitat dura i angoixant del moment.

La segona part de l’exposició fa un recorregut per la història cinematogràfica de Tortosa. S’exposaran objectes, documents i un audiovisual que ens ajudaran a evocar els antics cinemes de la nostra ciutat.

L’exposició ha estat produïda amb el suport del Departament de Cultura i és una iniciativa del Servei d’Atenció als Museus (SAM) i Museu de les Terres de l’Ebre. A més, per al seu desenvolupament s’ha comptat amb la col·laboració dels equipaments patrimonials del territori que formen part de la xarxa del SAM, i de moltes institucions, empreses i particulars que han aportat fotografies, documents i objectes per a completar el discurs de la mostra.

Com a complement de l’exposició “120 anys de cine a les Terres de l’Ebre” i en motiu, també, del Dia Internacional dels Arxius, el 9 de juny, l’Arxiu Comarcal del Baix Ebre inaugurarà l’Exposició “El cine Fèmina”.

A partir del fons documental del cine Fèmina, dipositat a l’Arxiu, s’exhibirà una mostra de cartells, fotogrames, programes de ma, fotografies , correspondència amb les distribuïdores cinematogràfiques i d’altra documentació que ens atansa a l’últim cinema emblemàtic de la ciutat de Tortosa.

El  cine Fèmina  va obrir el seu místic teló de vellut el 22 de desembre de 1943 i va projectar la seva darrera pel•lícula el 28 de desembre de 1998. Un total de 55 anys de cinema, tota una història plena d’històries.

De la documentació original que s’exposarà, cal destacar una selecció de col•lecció de cartells corresponents als grans cartellistes del moment com   Josep Soligó, Francisco Fernández Zarza (Jano), Carlos Escobar (Esc), Tom William Chantrell  o Macario Gómez Quibus (Mac) i els fotogrames en cartró i  acolorits que es penjaven a fora del cinema a mena de reclam publicitari.

L'exposició Cine Fèmina es podrà visitar a l'Arxiu Comarcal del Baix Ebre, de dilluns a divendres de 10 a 14h i dissabtes de 18 a 20h